کد مطلب:259428 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:165

علل هجرت میرزا به سامرا


نكند جاذبه ی عشق اگر كوتاهی

می توان بار دو عالم به تن تنها برد



در این كه چرا مجدد شیرازی از نجف به سامرا هجرت كرد؟ سخن زیاد است و می توان گفت، میرزای بزرگ از این هجرت اهداف چندی را در نظر داشت از آن جمله است:

1 - اسكان شیعه در سامرا، با توجه به این كه سامرا، مدفن عسكریین علیهماالسلام و منزل آن بزرگواران می باشد و خیلی چیزها كه مورد علاقه و احترام شیعه است در آن جا قرار دارد، مرحوم میرزا سعی كرد كه شیعیان در آن مكان، اسكان بیابند.

2 - تبلیغ تشیع در نواحی عراق.

3 - تقریب بین شیعه و سنی [1] .



[ صفحه 283]



4 - اجتناب از ریاست و مرجعیت، در این خصوص می نویسند:

«او آن قدر از ریاست و زعامت پرهیز داشت كه بارها سوگند یاد می كرد كه هیچ گاه به فكرم خطور نمی كرد كه روزی مرجع دینی مردم باشم، حتی یكی از علل هجرت او از نجف به سامرا را دوری از نجف و از ریاست و مرجعیت ذكر كرده اند» [2] .

5 - عشق اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به ویژه به حضرت عسكریین علیهماالسلام و مهر مهدی صلوات الله علیه دل میرزا را به سوی سامرا معطوف داشته و وی را به آن دیار كشید.


[1] اين سه هدف را آية الله سيد رضي شيرازي، از نوادگان مرحوم ميرزاي بزرگ، از علل مهمي مي داند كه آن بزرگوار را وادار به هجرت از نجف به سامرا ساخت و در خصوص هدف سوم مي فرمايد: «به نظر من، اين مهم ترين هدف ميرزا بود، بنگريد: مجله ي حوزه، شماره 50 - 51، ص 35 و عين عبارت ها نيز از ايشان است، مي توانيد شرح زندگي ميرزاي بزرگ را در مجموعه ديدار با ابرار شماره ي 7 بخوانيد.

[2] حماسه ي فتوا، ويژه نامه ي جمهوري اسلامي به مناسبت يكصدمين سالگرد رحلت ميرزاي شيرازي، ص 3، به نقل از مقدمه ي مكاسب، ج 1، ص 134.